- Universidad Alberto Hurdado, Santiago de Chile
- Duration of Stay: Visiting Researcher, 12-26 October 2025
- 21 October, 16:15 Guest Lecture | Musik im Dienst sozialer Transformationen – Neuinterpretationen und Übersetzungen des europäischen Repertoires im Chile des 21. Jahrhunderts
- 24 October | Workshop for Students with Prof. Dr. Katelijne Schiltz (Department of Music Studies): Gastvortrag und Workshop zur Geschichte der Kunstmusik in Lateinamerika | 31622 |
Daniela Fugellie is Professor at the Music Institute of the Alberto Hurtado University. She holds a PhD in Musicology from the Berlin University of the Arts (2016) and a Master of Music in Musicology, with a specialization in Art History and Cultural Management, from the Hochschule für Musik Franz Liszt, Weimar, and the Friedrich Schiller Universität, Jena, Germany (2009). Her research covers themes including the history of classical music of the 20th and 21st centuries, the cultural history of music, and migration studies, drawing on interdisciplinary approaches.
She is the lead researcher on the following projects: Fondecyt de Iniciación 11170844, "Alternative Spaces of Contemporary Music in Chile (1945-1995)" (2017-2020); Fondo de la Música 583750 "Biographies of Chilean Performers of Classical Music" (2021-2022), and Fondecyt regular "Serialism in Latin America as a Cultural Technique" (2022-2024). Between 2010 and 2012, she was an academic assistant at the Chair of Transcultural Music Studies in Weimar. From 2012 to 2015, she was an academic assistant at the graduate school "Das Wissen der Künste" at the Berlin University of the Arts. From 2019 to 2024, she was director of the UAH Music Institute. She is a founding member of the research network "Trayectorias: Music between Latin America and Europe". Her research interests include the history of Latin American classical music of the 20th and 21st centuries, the trajectories of music between Latin America and Europe, and the role of women composers and performers in musical life. She serves on the editorial board of Twentieth-Century Music. She is a member of ARLAC/IMS, the Chilean Society of Musicology, and the German Society for Musicology (GfM), where she is an elected member of the Study Abroad Commission.
Monographien
Fugellie, D. (2018). „Musiker unserer Zeit.“ Internationale Avantgarde, Migration und Wiener Schule in Südamerika, München. Text + Kritik. 544 pp.
Artikel mit Peer-Review-Verfahren
Fugellie, D.; Toledo, C., Araya, S. (2023): Biografías de intérpretes de música docta en Chile – Una muestra representativa y muchas tareas pendientes [Biographien chilenischer InterpretInnen von Kunstmusik. Ein repräsentatives Muster und viele offene Aufgaben]. In: Revista Musical Chilena 239, 191-197.
Fugellie, D. (2022): América Latina presente en los Encuentros de Música Contemporánea de la Agrupación Musical Anacrusa (Chile, 1987-1992) [Lateinamerika in den Festivals Neuer Musik der Musikvereinigung Anacrusa]. In: Resonancias 50, 99-125.
Fugellie, D. (2021): Im geschützten Raum. Musikförderung des Goethe-Instituts während der Militärdiktatur in Chile. In: Die Musikforschung 74/4, 352-361.
Fugellie, D. (2020): Hans-Joachim Koellreutter y la música sudamericana en los Cursos Internacionales de Verano de Darmstadt (1949–1951) [Hans-Joachim Koellreutter in den Darmstädter Fereinkurse für Neue Musik]. In: Per Musi 40, 1–14.
Fugellie, D. (2020): Mujeres Intérpretes, Compositoras y Musicólogas en los encuentros de la Agrupación Musical Anacrusa (1985–1994) [Interpretinnen, Komponistinnen und Musikwissenschaftlerinnen in den Festivals der Musikvereinigung Anacrusa]. In: Neuma 13/2, 14–39.
Fugellie, D. (2020): Ausentes presentes. Art music from the Chilean exile in Anacrusa’s festivals at the Goethe-Institut Santiago (1985–89). In: Twentieth Century Music 17/3, 361-380. Im Rahmen des Special Issues „Trayectorias. Music between Latin America and Europe, 1970–2000“, hrsg. von Daniela Fugellie.
Fugellie, D. (2018): Nueva Música, Música Viva, Tonus e os caminhos da dodecafonia na América do Sul (1930–1960) [Nueva Música, Música Viva, Tonus und die Wege der Dodekaphonie in Südamerika]. In: Música Hodie 18-2, 168-182.
Fugellie, D. (2018): ¿El „embajador de Schoenberg“ en Sudamérica? Francisco Curt Lange como promotor de la música de vanguardia (1933–1953) [Der „Schönberg-Botschafter“ in Südamerika? Francisco Curt Lange als Förderer der Avantgarde-Musik]. In: Latin American Music Review 39-1, 53-88.
Buchkapitel mit Peer-Review-Verfahren
Fugellie, D. (2024): Voices of Memory in Leni Alexander’s Experimental Radio Dramas. In: Switched On. The Dawn of Electronic Sound by Latin American Women, hrsg. Luis Alvarado und Alejandra Cárdenas, 36-51.
Fugellie, D. (2023): Chilenische Erstaufführungen des Weihnachts-Oratoriums und der Johannes-Passion. Übersetzungsstrategien 1925 und 1950. In: Bach bearbeitet. Bericht über die Tagung im Rahmen des 93. internationalen Bachfestes der neuen Bachgesellschaft in Tübingen - Tübingen: Universitätsbibliothek Tübingen, 175-201.
Fugellie, D. (2022): Vermächtnis und Neudeutung. Erich Kleiber, Fritz Busch und ihre Beethoven-Aufführungen mit dem Orquesta Sinfónica de Chile. In: Beethovens Vermächtnis: Mit Beethoven im Exil. Bericht über das internationale Symposium Bonn, hrsg. von Anna Langenbruch, Beate Angelika Kraus und Christine Siegert, Bonn: Beethoven-Haus, 141-164.
Fugellie, D. (2021): Bach and the renewal of Chilean musical life since the 1920s. In: Transcultural Music History: Global Participation and Regional Diversity in the Modern Age, hrsg. von Reinhard Strohm, Berlin: Verlag für Wissenschaft und Bildung, 225-241.
Fugellie, D. (2020): From Bach to Neruda: Temporal Encounters in the Chilean Cantata (1941–1969). In: Postmodernity’s Musical Pasts: Temporalities after 1945, hrsg. von Tina Frühauf, Suffolk, UK: Boydell & Brewer, 138–167.
Fugellie, D.; Richter-Ibáñez, C. (2021): Auf der Suche nach „eigenen“ Quellen musikalischer Praxis. Musikwissenschaft in Lateinamerika im Spannungsfeld von Nationalismus, europäischen und US-amerikanischen Forschungstraditionen im 20. Jahrhundert. In: Wege zur Musikwissenschaft. Gründungsphasen im internationalen Vergleich, hrsg. von Melanie Wald-Fuhrmann und Stefan Keym, Kassel: Bärenreiter, 141-153.
Fugellie, D. (2018): Die Rezeption der Musik der Wiener Schule in Südamerika: Österreichische und lateinamerikanische Musiker (ca. 1935–1945). In: Exilforschung: Österreich. Leistungen, Defizite, Perspektiven, hrsg. von Evelyn Adunka et al, Wien: Mandelbaum Verlag, 373–394.
Lexikonartikel
Fugellie, D. (2024): „Alexander, Leni“, „Soublette, Sylvia“, „Cabezas, Estela“, „Cordero, Cecilia“. In: Grove Music Online (eingereicht).
Fugellie, D. (2022): “Alarcón, Víctor”, “d’Andurain, Pedro”, “Fones, Mary Ann”, “Glasinovic, Karina”, “Izquierdo, Juan Pablo”, “Loewe, Hans”, “Rivera, Enrique”, “Soublette, Sylvia”, “Stein, Hanns”, “Subercaseaux, Juana“, „Agrupación Musical Anacrusa“, „Conjunto de Música Antigua UC“, „Cuarteto Renacentista“, „Tonus“, für die Online Datenbank: Conciertos e Intérpretes Doctos en Chile, http://basedeconciertos.uahurtado.cl/public/biographies
Fugellie, D. (2018): “Hanns Stein”. In: Lexikon verfolgter Musiker und Musikerinnen der NS-Zeit, hrsg. von Claudia Maurer Zenck, Peter Petersen und Sophie Fetthauer, Hamburg: Universität Hamburg: https://www.lexm.uni-hamburg.de/object/lexm_lexmperson_00002666
Fugellie, D. (2018): “Hans Loewe”. In: Lexikon verfolgter Musiker und Musikerinnen der NS-Zeit, hrsg. von Claudia Maurer Zenck, Peter Petersen und Sophie Fetthauer, Hamburg: Universität Hamburg: https://www.lexm.uni-hamburg.de/object/lexm_lexmperson_00002729